یزدفردا: پلیس راهور: 96 درصد تصادفات توسط کسانی بوده که بیش از دوسال از دریافت گواهینامه رانندگی‌شان گذشته. در نوروز سهم کسانی که کمتر از یک سال از گواهینامه آن‌ها می‌گذرد در وقوع تصادفات صفر درصد بود.

راضیه حسینی: پس تنها راه به صفر رساندن تصادفات این است که مدت اعتبار گواهینامه‌ها یک ساله تعیین شود. در این حالت رانندگانی در جاده‌ها تردد می‌کنند که دارای گواهینامه‌های زیر یک سالند. بعد از این اتفاق، یک‌هو شاهد به صفر رسیدن تصادفات خواهیم بود و دیگر هیچ عاملی باعث مچاله شدن پراید نمی‌شود. در واقع وقتی یک فرد با گواهینامه‌ی زیر یک سال پشت فرمان پراید بنشیند، خود به خود وارد هاله‌ای ایمن می‌شود که اگر تریلی هم به خودرو برخورد کند، هیچ اتفاقی نمی‌افتد و پراید مثل یک توپ نرم و قلقلی به هوا می‌رود، و دوباره آرام به زمین می‌نشیند.

باورکردنش سخت است اما جاده‌ها هم یک‌هو ایمن می‌شوند و همگی هنگام عبور رانندگان، موزیک پخش می‌کنند. مثلاً از ابتدا تا انتهای جاده چالوس را می‌توانید هم‌نوا با طلیسچی طی کنید و لذت ببرید. حتی ممکن است دیگر ترافیکی هم در کار نباشد. خودروهای افرادی که گواهینامه‌ی زیر یک سال دارند هیچ وقت در ترافیک نخواهند ماند. آن‌ها مجهز به سنسوری می‌شوند که به محض دریافت سیگنال ترافیک، خود به خود به پرواز در می‌آید و باقی مسیر را در آسمان طی می‌کند. این اتفاق را در ورودی استان‌هایی مانند گیلان بسیار خواهید دید.

کار پلیس هم بسیار احت می‌شود، می‌تواند هر خودرویی که در ترافیک ماند و پروازد نکرد را توقیف کند و جریمه‌ی سنگینی برای راننده‌ای در نظر بگیرد که با گواهینامه‌ی باطل شده در جاده تردد می‌کند.

با اعمال این قانون به زودی شاهد جملاتی زیبا از مسئولان خودروسازی خواهیم بود. مانند:«خوشحالیم که سرانجام متوجه شدید ایراد از ایمنی خودروهای داخلی نبود.» «خودروهای ما حتی از بنز و بوگاتی هم ایمن‌ترند.»، «در نظر داریم تعداد زیادی از خودروها را به کشورهای اروپایی صادر کنیم.» و…

خلاصه که همه‌ی مسئولان راحت به کارهای خود بپردازند و مشکل تصادفات را حل شده بدانند. اگر خدای نکرده اتفاقی در جاده رخ داد هم اصلاً نگران نباشند، مقصر، گواهینامه‌های بالای یک سالند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا